perjantai 10. kesäkuuta 2016

Vesala: Älä droppaa mun tunnelmaa (2016)

Mulla oli tässä jonossa pari muuta tekstiä, jotka ajattelin julkaista. Mutta sitten tuli Vesalan uusi sinkku Älä droppaa mun tunnelmaa, ja oli pakko saada nämä fiilikset purettua tuoreeltaan.

Älä tuu droppaa mun tunnelmaa on kolmas sinkku tässä kuussa (ensi viikolla!!!) julkaistavalta Paula Vesalan sooloalbumilta. Aiemmin on julkaistu Tequila ja Tytöt ei soita kitaraa. 

Tämä biisi on niin KESÄ kuin vain kesä voi olla, ja enemmän. Rakastan kesää ja rakastan tätä biisiä!

Älä tuu droppaa mun tunnelmaa pakottaa (lumi)sadepilvet pois kesäiseltä Suomen taivaalta ja antaa auringolle tilaa paistaa. Biisi käskee lempeän pehmeästi tunnelmanpilaajan menemään pois, ehkä juuri sinne saunan taakse, josta Tytöt ei soita kitaraa -biisissä lauleltiin. Taustoilla soi akustinen kitara, joka sopii kesäiltaan kuin Paula Vesala Provinssirockin festarilavalle. Biisissä on pulputtavia vesikuplia, läpikuultavia harsopilviä, auringonpolttamaa hiekkaa, jammailevia ihmisiä ja riippumatossa lokoilua. Biisi on positiivinen muistutus hetkestä, rentoutumisesta ja kesästä nauttimisesta, ja siitä, että mielensäpahoittajat (oman ja muiden) voisivat kokeilla asenteenmuutosta.

Erityisesti rakastan biisissä kohtaa: "voitsä vetää suupielet ylöspäin (kato mä näytän, näin)". Täydellisesti ilmaistu ajatus siitä, että turha tulla pilaamaan muiden hyvää fiilistä, jos itseä hatuttaa. Minua myös rupesi huvittamaan tuo Paulan sanavalinta, että on tehnyt töitä ihan apinana. Itse kun tapaan myös käyttää työympäristössä  tietynlaisista ihmisistä puhuttaessa tuota apina-termiä, mutta hieman eri merkityksessä kuin tässä biisissä. Luulin siis, että ilmaisuni olisi jotenkin uniikki, että eivät muut työyhteisöön yhdistä tuota apina-sanaa. En olekaan ainutlaatuinen, heh. Mutta kuten aina, kun Paulan teksteistä on kyse, voisi oikeastaan kehua jokaista sanavalintaa, lauseiden rakennetta, rytmitystä tai loppusointuja. Tuleva sooloalbumi tulee epäilemättä olemaan koko vuoden kovin!

Kuulinpa alkuun, että Paula laulaa "viinikellukkeista" ja heti aivot alkoivat pohtimaan, että viitataanko tässä nyt kaljakelluntaan. Sitten höristin korviani ja tajusin, että delfiinikellukkeistahan tässä lauletaan. Nooh, olihan se nyt melkein sinnepäin.

"Mul on ehdotus: tee yksi ekoteko, anna mun olla rauhassa vähän seko."


2 kommenttia:

.